Creëer meer binding met jouw unieke verhaal! Iedere maand zetten wij verschillende ontwikkelingen op marketinggebied in de context van de verenigingswereld. In dit artikel neem ik je mee in de wereld van contentmarketing en storytelling. We gaan dieper op de begrippen in en ik reik je een stappenplan aan om het verhaal van jouw club te vertellen om zo te werken aan binding met je leden en sponsoren.

Wat is contentmarketing en storytelling

Als vereniging creëer je iedere week content, alleen laat je vaak lang niet alle content zien. Voor mensen uit het communicatie vak klinkt het woord content heel normaal, maar voor de meeste vrijwilligers en verenigingsbestuur is dit een vaag begrip. Voordat ik je tips ga aanreiken voor het opzetten van een goede content strategie zal ik je eerst uitleggen wat er met content bedoeld wordt.

Content betekend niks anders dan nieuws. Nieuws dat je als vereniging te melden hebt. Bijvoorbeeld over de wedstrijden van het eerste elftal of over een bijzondere prestatie van een vrijwilliger.”

Er gebeuren tientallen misschien wel honderden dingen in de week waarover je kunt communiceren, al het nieuws dat je kunt vertellen noemen we content.

“Bij contentmarketing gaat het erom dat je nadenkt welk nieuws je potentiële doelgroep wilt ontvangen en dat je nadenkt welke boodschap je gaat zenden om op te vallen.”

Denk als GAMMA.

Als je naar de website van de Gamma gaat dan zie je een rubriek klusadvies. Zij geven bijvoorbeeld advies over het leggen van laminaat. Met dit klusadvies helpen zij de klant, maar dit doen ze om uiteindelijk laminaat te verkopen. Mensen zoeken vaak niet alleen op laminaat. Mensen zoeken in Google ook bijvoorbeeld op “tips om zelf laminaat te leggen”. Gamma speelt hierop in en mensen krijgen het klusadvies van Gamma te zien. Probeer dit maar eens! Mensen die hierop zoeken lezen het klusadvies en onder de pagina worden ze gelijk verleid om laminaat te kopen. Gamma heeft zich dus goed verdiept in de klant en deelt nieuws op basis van de behoefte van de klant en niet vanuit hun eigen behoefte om hun product te verkopen.

Als vereniging heb je een verhaal te vertellen. Oké ik geef toe, waarschijnlijk verkoop je geen laminaat en is het bovenstaande voorbeeld niet gelijk van toepassing. Maar de les die je eruit kunt trekken is dat je je moet verplaatsen in je doelgroep. Waar zoekt mijn doelgroep op en wat denkt hij/zij. Simpel voorbeeld is de nieuwsbrief voor leden. Ik ken verenigingen die deze nieuwsbrief ook naar partners en sponsoren sturen, maar die zitten hier helemaal niet op te wachten. Voor hen zijn hele andere zaken interessant. Het gaat dus om het vertellen van het unieke verhaal van jouw verenigingen vanuit de ogen van jouw doelgroep.

De kijker is de baas

Communicatie gaat snel en we kunnen op allerlei manier communiceren. Als vereniging heb je verschillende middelen tot je beschikking en dat maakt de keuze lastig. Om je te onderscheiden moet je niet alleen een boodschap zenden, maar juist een relatie opbouwen met je doelgroep. Door je ontvangers als kijkers te beschouwen kun je jezelf beter gaan inleven in je doelgroep. De kijker is immers de baas en die bepaald of hij/zij kijkt. Vergelijk het met een populaire serie, die gaan altijd over persoonlijke verhalen.

“Denk als een omroep en beschrijf wat jouw kijker zou willen zien. Verdiep je in het kijkgedrag van je doelgroep en bepaal welke zenders je gaat gebruiken. Zit jouw doelgroep op Facebook, gebruik je doelgroep LinkedIn etc.”

Als vereniging heb je veel middelen tot je beschikking. Via Youtube kun je jouw eigen videokanaal bouwen waar iedere week films van wedstrijden of evenementen te zien zijn. Je kunt dit nog persoonlijker maken door ook een kijkje achter de schermen te geven. Laat kijkers zien hoe het eerste de voorbespreking doet of hoe vrijwilligers vroeg in de ochtend alles klaarzetten. Maak het persoonlijk en vertel verhalen van mensen.

Bouw een groot publiek op Facebook en zorg voor persoonlijke verhalen. Verhalen over de geschiedenis van de club zorgen voor binding met je leden en vaak krijg je daardoor weer contact met oud-leden. Zo werk je dus aan het betrekken en misschien wel weer binnenhalen van leden door een verhaal te vertellen. Het zorgt er in ieder geval voor dat mensen foto’s gaan delen en dat je pagina bij veel mensen onder de aandacht komt. Deel dus niet alleen de uitslagen van je sporters.

Sponsoring maar dan anders

Advertenties in bladen lopen terug en bedrijven zijn vaak niet meer zo happig op het adverteren op een sponsorbord. Zij willen interactie met hun doelgroep en willen eigenlijk direct contact. Adverteren is een oude manier van reclame maken, eenzijdig zonder directe interactie. Door eerst te werken aan relatie met je kijker kan je op een andere manier je sponsoren onder de aandacht gaan brengen.

“Een mooi voorbeeld is het programma Devorce dat nu al vier seizoenen draait op RTL4. Als je dit programma kijkt dan weet je gelijk wie de sponsoren zijn. Volkswagen en Bavaria. Tijdens het programma krijgt de kijkers verschillende Volkswagens te zien en bij iedere maaltijd staat wel Bavaria op tafel.”

Als vereniging kan je ook je sponsoren meer bieden als je ze betrekt in je uitzendingen. Laat leden bijvoorbeeld producten van je sponsoren testen en deel deze ervaring op Facebook. Film persoonlijke verhalen van (oud)leden en laat producten van je sponsoren terugkomen. Laat iedere week een sponsor aan het woord en deel dit verhaal op je Facebookpagina.

Bepaal eerst je doelstelling

Het verschil tussen contentmarketing en communicatie is dat je niet zendt om het zenden. Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat je wilt bereiken. Welke actie wil je dat jouw doelgroep neemt. Bij het voorbeeld van Gamma gaat het heel duidelijk om het verkopen van laminaat. Ze lossen eerst een probleem op om daarna een product te verkopen. Je doelstelling kun je op de volgende manieren onderverdelen:

  • Bouwen publiek:
    – Meer likes op Facebook
    – Meer nieuwsbrief lezers
    – Meer website bezoekers
  • Leads generen:
    – Maar aanvragen voor proeflessen
    – Meer registraties aan events voor bijvoorbeeld sponsoren
  • Conversie:
    – Nieuwe leden of sponsoren
  • Vergroten loyaliteit:
    – Meer contact leden en sponsoren
    – Leden en sponsoren die als ambassadeurs nieuws delen

Verschillende mediakanalen

Een goede content strategie bestaat uit een combinatie van betaalde media, je eigen mediakanalen en kanalen van partners waar je doelgroep komt. Door te adverteren op Facebook kun je tegen een klein tarief veel mensen binden. Via Facebook kun je gaan werken aan een relatie en mensen interesseren voor je club. Het ultieme doel is ze verleiden om naar je website te gaan en zich aan te melden voor een event of een proefles. Hier zitten nog een aantal stappen voor. Mensen zullen eerst berichten Liken of delen en vragen misschien zelfs wel eerst je nieuwsbrief aan. Je website moet het middelpunt van je strategie zijn, vandaaruit kan je jouw strategie uitzetten. Alle nieuwsuitingen zouden richting je website moeten leiden om zo de doelgroep te verleiden contact op te nemen.

Het stappenplan

Om als club aan de slag te gaan is het goed om een aantal praktische stappen te nemen. Door vooraf te bedenken wat je gaat zenden kun je een planning maken en voorkomen dat je altijd achter de feiten aanloopt. Je kunt mensen betrekken en het proces in je vereniging inrichten. Om dit te doen zijn zes stappen belangrijk.

Stap 1: positionering
De belangrijkste stap is het bepalen van de doelgroep die je als kijker wilt binden. Beschrijf voor jezelf wie je kijker is en wat jouw kijker boeit. Denk aan leden, ouders van jeugdleden, sponsoren en partners zoals de gemeente. Beschrijf wat zij zouden willen zien en willen lezen.

Stap 2: onderwerpen
De programmering van een zender bestaat uit verschillende programma’s met ieder hun eigen onderwerp. Probeer zo ook naar de berichten te kijken die je deelt vanuit de club. Terugkerende onderwerpen kunnen zijn:

  • Live verslagen van de wedstrijden in het weekend;
  • Terugblik met hoogtepunten van de week op maandag;
  • Wedstrijdreporters die over hun beleving schrijven;
  • Wekelijks de sponsor, het lid of de vrijwilliger aan het woord;
  • Oude verhalen en oude foto’s één keer per week;
  • Vlog met uitleg van trainingsvormen;
  • Testpanel die je laat deelnemen aan events of trainingen en die hierover gaan communiceren.

Stap 3: kanalen
Bedenk per kanaal wat voor soort onderwerpen je kunt posten. De bovenstaande rubrieken kun je verdelen over de verschillende media kanalen.

  • Facebook: live verslagen met foto’s, verhalen sponsoren en leden;
  • LinkedIn: verhalen van sponsoren;
  • Youtube: film met de hoogtepunten van de wedstrijden ;
  • Website: wedstrijdverslagen en leden, sponsoren en vrijwilligers aan het woord;
  • Instagram: foto’s van wedstrijden en trainingen;
  • Twitter: voor wedstrijdverslagen;
  • Interne nieuwsbrief: verenigingsnieuws voor leden;
  • Externe nieuwsbrief: speciale projecten en mooie gebeurtenissen van de club.

Stap 4: planning
Als bestuurder of vrijwilliger is het een enorme uitdaging om constant nieuws te produceren. De druk om alle middelen te gebruiken is vaak hoog, maar een doordachte strategie ontbreekt vaak. Het plannen van je content kan rust geven, omdat je per middel al nadenkt wat voor soort boodschap je gaat zenden en op welk moment. Er blijft altijd tijd over om spontane berichten te delen, maar een goede planning zorgt ervoor dat je gericht bezig bent met het vinden, binden en boeien van je kijker. Je kunt een eenvoudige planning maken door de onderwerpen van stap twee te verdelen over de week. Hierdoor kun je vrijwilligers betrekken en het werk verdelen over meerdere personen.

Een goede planning start bij kennis wanneer je doelgroep kijkt. Je kunt namelijk een goed bericht posten, maar als niemand kijkt dan heeft dit weinig effect. Een simpel voorbeeld zijn de wedstrijdstanden en verslagen die willen mensen zo snel mogelijk. Als je op wilt vallen bij sponsoren dan moet je dit door de weeks doen en als je wilt dat ambtenaren je nieuwsbrief lezen dan kun je deze beter niet op vrijdag vesturen. Kortom: bedenk dus per onderwerp wat de beste dag en het beste tijdstip is om je bericht te plaatsen.

Stap 5: formeer een team
Een goed communicatieteam is onmisbaar binnen je vereniging. Je kunt als bestuurder of vrijwilliger onmogelijk alles zelf doen. Een goede communicatiecommissie bestaat uit de volgende personen:

  • Bestuurslid marketing & communicatie:
    Een bestuurslid marketing en communicatie kan verantwoordelijk zijn voor de totale strategie van de vereniging. Deze persoon zorgt ervoor dat positionering van de vereniging bewaakt wordt en dat de vereniging als merk altijd hetzelfde wordt neergezet.
  • Eindredacteur:
    De persoon die verantwoordelijk is voor de vorm en inhoud van alle communicatie-uitingen. Alle teksten en beelden gaan eerst langs de eindredacteur, die checkt of de boodschap aansluit bij de positionering van de club en of de teksten in de juiste schrijfstijl staan.
  • Middelredacteurs:
    De verschillende middelen kun je verdelen onder vrijwilligers. Zo kun je mensen verantwoordelijk maken voor het YouTube kanaal, de website en bijvoorbeeld Facebook.
  • Vormgever:
    Maakt alle middelen op en zorgt dat de huisstijl van de vereniging in alle uitingen terugkomt.
  • Externe reporters:
    Leden en sponsoren die je over hun ervaring met de club laat communiceren. Maak bijvoorbeeld een column van een vrijwilliger en laat deze iedere week aan het woord.

Meer doen in de minder tijd

Een goede contentstrategie lijkt veel tijd te kosten, tijd die toch al schaars en kostbaar is voor veel vrijwilligers. Het uitwerken van een goede strategie kost tijd, maar levert uiteindelijk veel tijd op. Door de juiste mensen te betrekken kun je meer doen en kost het je per persoon minder tijd. Een goede strategie helpt je het werk te verdelen en geeft je team richten. Wij kunnen je helpen met het formeren van een team, het versterken van je vrijwilligers en het zetten van de eerste eenvoudige stappen. Dit alles met één doel – vinden, binden en blijven boeien van je leden en sponsoren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons.

Ontdek hoe wij je kunnen helpen