25 oktober 2016 | Nieuws & evenementen

In ons blog van deze week nemen we je mee in het goed opvangen van nieuwe leden. Als je alle wervingsactiviteiten goed organiseert dan krijg je waarschijnlijk veel nieuwe leden over de vloer. Als iemand lid wordt begint eigenlijk pas echt de belangrijkste stap van je wervingsstrategie, namelijk het bouwen van een relatie. We nemen je daarom vandaag mee langs dit onderwerp en reiken je 6 tips aan om dit proces nog beter op jouw club te organiseren.

Hoe moet het niet…….

Eerst wil ik even een voorbeeld met je delen hoe het niet moet en helaas kom ik dit in de praktijk nog vaak tegen. Mijn vrouw ging vorig jaar met een vriendin naar lang aarzelen weer voetballen. Na een paar weken gezegd te hebben om te gaan gingen ze in het nieuwe seizoen vol goede moed weer bij een club meetrainen. Eenmaal daar werden ze opgevangen door de trainer en deze begon de training met eerst het streng toespreken van de groep over wat er dit jaar allemaal beter moest. Na de training heeft niemand aan hen gevraagd hoe ze het vonden, niemand heeft ze een inschrijfformulier gegeven en ook niemand heeft gevraagd of ze volgende week weer zouden komen. Kortom: ik hoef je niet uit te leggen dat ze nooit meer terug zijn geweest.

Tip 1: een goed ontvangst is het halve werk

Als nieuwe leden binnenkomen lopen dan moeten ze mentaal een drempel over. Denk maar eens aan het moment dat je zelf voor het eerst ergens nieuw naar binnen ging. Het is dus belangrijk dat je mensen goed opvangt. Als iemand informatie vraagt om lid te worden stuur ze dan niet naar het wedstrijdsecretariaat. Geef ze een bak koffie en haal iemand die ze kan helpen. Laat mensen dus niet dwalen over je complex.

Tip 2: achterhaal de behoefte

Probeer te achterhalen waarom iemand wil gaan sporten en waarom hij of zij voor jouw sport kiest. Vraag wat iemand wil bereiken en vraag ook wat hen heeft tegengehouden om dit eerder te bereiken. Als een jeugdlid komt voetballen dan is dit misschien niet zo belangrijk, maar als iemand voor een recreatie aanbod komt dan is dit essentieel om te weten.

Tip 3: help doelstellingen te behalen

Het binden van leden doe je door aandacht te geven. Als je zelfs een stap verder gaat en de verwachting overtreft dan realiseer je ambassadeurs. Leden die jouw club promoten bij iedereen die ze maar spreken. Door het na een aantal maanden weer over de doelstelling te hebben toon je interesse en overtref je de verwachting. Je hebt zelfs een moment om iemand weer te helpen om zijn doelstelling te realiseren.

Tip 4: help mensen integreren in de club

Als mensen een teamsport doen dan komen ze in een team en worden ze vaak goed opgevangen door hun team. Als je een individuele sport hebt dan is dit een stuk lastiger. Een leuk voorbeeld van een studenten roeiverenigingen is bijvoorbeeld een ‘eerstejaars vader’. Dit zijn leden die al langer lid zijn en die vangen de nieuwe leden op en begeleiden hen gedurende het eerste jaar.

Tip 5: blijf nieuwsgierig naar beweegredenen van leden

Als bestuur doe je er goed aan om minimaal één keer per twee jaar te polsen wat de behoefte(s) van jouw leden zijn. Vraag leden of ze het naar hun zin hebben en vraag hen of ze nog zaken missen. Durf ouders van jeugdleden te vragen wat de vereniging kan doen om hun in beweging te zetten. Als je dit doet dan zal je versteld staan van de potentie binnen jouw club. Een leuk voorbeeld is een korfbalvereniging die dit heeft gevraagd aan de ouders van hun jeugdelftallen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de ouders wel graag zouden gaan hardlopen tijdens de training van hun kind.  Dit heeft de vereniging georganiseerd en binnen een aantal weken hadden ze al meer dan dertig ouders die meeliepen.

Tip 6: betrek leden die minder vaak komen

Als laatste is het belangrijk dat je zicht houdt op leden die minder komen. Voorkom dat leden slapende leden worden of opzeggen en betrek hen op tijd. Als een lid een aantal weken niet komt stuur hem of haar dan een kaartje met “we missen je”. Dit voorbeeld hebben we van een atletiekvereniging en het werkt. Doe er dus je voordeel mee!

Wij kunnen je helpen

Als je werk wilt maken van het behouden van leden dan kunnen wij je helpen. In het handboek marketing voor sportverenigingen nemen we uitgebreid mee langs dit onderwerp. Mocht je persoonlijk advies willen dan kan je altijd vrijblijvend onze helpdesk raadplegen of een van onze trainingen volgen.

Traininsaanbod