21 december 2016 | Nieuws & evenementen

Wie heeft ze niet! Ieder jaar neemt heel Nederland zich weer voor om meer te gaan sporten, gezonder te gaan leven en meer te gaan genieten. Als sportvereniging het moment om weer onder de aandacht te komen bij je oud-leden. In dit artikel reik ik je een aantal handige tips aan om op de goede voornemens in te spelen!

Tip 1: maak alle afhakers inzichtelijk

De eerste stap is het verzamelen van alle gegevens van leden die de afgelopen jaren gestopt zijn. Zorg dat je een mailadres en een telefoonnummer van hen hebt zodat je hun kunt benaderen.

Tip 2: maak een afweging op basis van behoeftes

Als je weet waarom mensen stoppen dan weet je ook wat je zou kunnen doen om hen weer aan de club te binden. Eigenlijk moet je dus eerst starten met exitgesprekken zodat je ook weet waarom leden opzeggen. Maar ik ga er even vanuit dat dit al gedaan wordt. Op basis van die gegevens kun je gaan bepalen wie je gaat benaderen voor bijvoorbeeld een nieuw laagdrempelig aanbod en wie je gaat benaderen voor het reguliere aanbod.

Tip 3: start een laagdrempelig aanbod

Start in januari een laagdrempelig aanbod voor bijvoorbeeld mensen met overgewicht, stress klachten en/of gezondheidsklachten. Het kan vaak voorkomen dat leden niet meer sporten omdat ze het niveau niet meer aankunnen. Misschien willen ze wel weer gaan bewegen, maar kunnen/ durven ze dit door hun huidige leefpatroon niet.

Tip 4: bedenk een goede actie

Als je mensen weer wilt stimuleren dan is januari een mooi moment omdat mensen er dan vaak voor openstaan. Het helpt dan om op hun behoeftes in te spelen en te communiceren over “het weer fit worden”. Daarnaast helpt het als je een aantrekkelijk Nieuwjaarsaanbod hebt. Bijvoorbeeld: start in januari en betaal de eerste maand geen contributie of start in januari en ontvang nieuwe loopschoenen met korting etc.. Afhankelijk van je sport kun je een aanbieding bedenken.

Tip 5: bedenk meerdere contactmomenten

Bedenk minimaal vier contactmomenten die je gaat invullen. Je kunt de volgende momenten gebruiken:

  • Kerstkaart;
  • Nieuwjaarswens via de mail;
  • Uitnodiging nieuwjaarsborrel;
  • Mailing met (nieuw) aanbod;
  • Mailing met actie;
  • Bellen en uitnodigen (nieuw) aanbod;
  • Etc….

Tip 6: start een Facebookcampagne

Met oude foto’s kun je op Facebook mensen weer betrekken. Plaats ieder dag in januari een foto van een oud-lid en tag diegene in het bericht. Plaats hierbij de volgende tekst: “zien we jou weer in het nieuwe jaar?”. Op deze manier bereik je op een makkelijke manier veel oud-leden. Daarnaast kan je ook een actie of een event aanmaken op je Facebookpagina en hier oud-leden voor uitnodigen. Zij moeten dan natuurlijk wel de Facebookpagina van jullie club geliked hebben.

Nieuwe jaar nieuwe kansen

Niet alleen het nieuwe jaar is een mooi moment om op in te spelen. Wij noemen dit inhakers en bijvoorbeeld Vader- & Moederdag zijn ook mooie inhakers om ouders in beweging te brengen. Wil je in het nieuwe jaar nog meer uit je wervingsactiviteiten halen dan kunnen wij je helpen. Kijk hier voor ons trainingsaanbod in ons nieuwe trainingscentrum in Arkel.