Storytelling en content marketing voor sportverenigingen
Creëer meer binding met jouw unieke verhaal! Iedere maand organiseren wij trainingen waarbij we de laatste ontwikkelingen op marketinggebied in de context van de verenigingswereld zetten. Op 05 oktober staat de training storytelling en positionering gepland en in dit artikel neem ik je vast mee in deze wereld.
Wat is contentmarketing en storytelling
Als vereniging creëer je iedere week content, alleen laat je vaak lang niet alle content zien. Voor mensen uit het communicatie vak klinkt het woord content heel normaal, maar voor de meeste vrijwilligers en verenigingsbestuur is dit een vaag begrip. Voordat ik je tips ga aanreiken voor het opzetten van een goede content strategie zal ik je eerst uitleggen wat er met content bedoeld wordt.
“Content betekend niks anders dan nieuws. Nieuws dat je als vereniging te melden hebt. Bijvoorbeeld over de wedstrijden van het eerste elftal of over een bijzondere prestatie van een vrijwilliger.”
Er gebeuren tientallen misschien wel honderden dingen in de week waarover je kunt communiceren, al het nieuws dat je kunt vertellen noemen we content.
“Bij contentmarketing gaat het erom dat je nadenkt welk nieuws je potentiële doelgroep wilt ontvangen en dat je nadenkt welke boodschap je gaat zenden om op te vallen.”
De kijker is de baas
Communicatie gaat snel en we kunnen op allerlei manier communiceren. Als vereniging heb je verschillende middelen tot je beschikking en dat maakt de keuze lastig. Om je te onderscheiden moet je niet alleen een boodschap zenden, maar juist een relatie opbouwen met je doelgroep. Door je ontvangers als kijkers te beschouwen kun je jezelf beter gaan inleven in je doelgroep. De kijker is immers de baas en die bepaald of hij/zij kijkt. Vergelijk het met een populaire serie, die gaan altijd over persoonlijke verhalen.
“Denk als een omroep en beschrijf wat jouw kijker zou willen zien. Verdiep je in het kijkgedrag van je doelgroep en bepaal welke zenders je gaat gebruiken. Zit jouw doelgroep op Facebook, gebruik je doelgroep LinkedIn etc.”
Als vereniging heb je veel middelen tot je beschikking. Via Youtube kun je jouw eigen videokanaal bouwen waar iedere week films van wedstrijden of evenementen te zien zijn. Je kunt dit nog persoonlijker maken door ook een kijkje achter de schermen te geven. Laat kijkers zien hoe het eerste de voorbespreking doet of hoe vrijwilligers vroeg in de ochtend alles klaarzetten. Maak het persoonlijk en vertel verhalen van mensen.
Bouw een groot publiek op Facebook en zorg voor persoonlijke verhalen. Verhalen over de geschiedenis van de club zorgen voor binding met je leden en vaak krijg je daardoor weer contact met oud-leden. Zo werk je dus aan het betrekken en misschien wel weer binnenhalen van leden door een verhaal te vertellen. Het zorgt er in ieder geval voor dat mensen foto’s gaan delen en dat je pagina bij veel mensen onder de aandacht komt. Deel dus niet alleen de uitslagen van je sporters.
Sponsoring maar dan anders
Advertenties in bladen lopen terug en bedrijven zijn vaak niet meer zo happig op het adverteren op een sponsorbord. Zij willen interactie met hun doelgroep en willen eigenlijk direct contact. Adverteren is een oude manier van reclame maken, eenzijdig zonder directe interactie. Door eerst te werken aan relatie met je kijker kan je op een andere manier je sponsoren onder de aandacht gaan brengen.
“Een mooi voorbeeld is het programma Devorce dat nu al vier seizoenen draait op RTL4. Als je dit programma kijkt dan weet je gelijk wie de sponsoren zijn. Volkswagen en Bavaria. Tijdens het programma krijgt de kijkers verschillende Volkswagens te zien en bij iedere maaltijd staat wel Bavaria op tafel.”
Als vereniging kan je ook je sponsoren meer bieden als je ze betrekt in je uitzendingen. Laat leden bijvoorbeeld producten van je sponsoren testen en deel deze ervaring op Facebook. Film persoonlijke verhalen van (oud)leden en laat producten van je sponsoren terugkomen. Laat iedere week een sponsor aan het woord en deel dit verhaal op je Facebookpagina.
Bepaal eerst je doelstelling
Het verschil tussen contentmarketing en communicatie is dat je niet zendt om het zenden. Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat je wilt bereiken. Welke actie wil je dat jouw doelgroep neemt. Bij het voorbeeld van Gamma gaat het heel duidelijk om het verkopen van laminaat. Ze lossen eerst een probleem op om daarna een product te verkopen. Je doelstelling kun je op de volgende manieren onderverdelen:
- Bouwen publiek:
– Meer likes op Facebook
– Meer nieuwsbrief lezers
– Meer website bezoekers - Leads generen:
– Maar aanvragen voor proeflessen
– Meer registraties aan events voor bijvoorbeeld sponsoren - Conversie:
– Nieuwe leden of sponsoren - Vergroten loyaliteit:
– Meer contact leden en sponsoren
– Leden en sponsoren die als ambassadeurs nieuws delen
Verschillende mediakanalen
Een goede content strategie bestaat uit een combinatie van betaalde media, je eigen mediakanalen en kanalen van partners waar je doelgroep komt. Door te adverteren op Facebook kun je tegen een klein tarief veel mensen binden. Via Facebook kun je gaan werken aan een relatie en mensen interesseren voor je club. Het ultieme doel is ze verleiden om naar je website te gaan en zich aan te melden voor een event of een proefles. Hier zitten nog een aantal stappen voor. Mensen zullen eerst berichten Liken of delen en vragen misschien zelfs wel eerst je nieuwsbrief aan. Je website moet het middelpunt van je strategie zijn, vandaaruit kan je jouw strategie uitzetten. Alle nieuwsuitingen zouden richting je website moeten leiden om zo de doelgroep te verleiden contact op te nemen.
Het stappenplan
Om als club aan de slag te gaan is het goed om een aantal praktische stappen te nemen. Door vooraf te bedenken wat je gaat zenden kun je een planning maken en voorkomen dat je altijd achter de feiten aanloopt. Je kunt mensen betrekken en het proces in je vereniging inrichten. Om dit te doen zijn zes stappen belangrijk.
- Stap 1: positionering
- Stap 2: onderwerpen
- Stap 3: kanalen
- Stap 4: planning
- Stap 5: formeer een team
Meer doen in de minder tijd
Een goede contentstrategie lijkt veel tijd te kosten, tijd die toch al schaars en kostbaar is voor veel vrijwilligers. Het uitwerken van een goede strategie kost tijd, maar levert uiteindelijk veel tijd op. Een goede strategie helpt je het werk te verdelen en geeft je team richten. Met onze training kunnen wij je helpen met het formeren van een team, het versterken van je vrijwilligers en het zetten van de eerste eenvoudige stappen. Dit alles met één doel – vinden, binden en blijven boeien van je leden en sponsoren.